lördag 3 september 2011

Korsspindel

.
Korsspindlar är så oerhört vackra. Såhär på hösten kan man se de vuxna djuren, stora och stinna och i oerhört vackra färger och mönster. De kan variera i färger men har alltid kvar sitt kors på ryggen.




Närbild på en skönhet.






En annan skönhet av samma slag, har sitt nät utgående från ett blad av getrams. När jag kommer, bstämmer hon att hon är död, uttorkad och trist och helt osmaklig. Jag kunde till och med peta på henne, och trodde henne nästan.






Men till slut bestämde hon sig för att jag var för ihärdig, och valde att gå därifrån i stället.



Deras nät är hjulnät, och de kan vara stora, och vackert glittrande när daggdroppar sitter kvar.


Korsspindelhanen är mindre, och ganska spinkig. Det är mest honorna man ser. Korsspindeln har också en nära släkting somheter kvadratspindel. Även den stor och till och med stinnare. Den är också vacker.


3 kommentarer:

Yvonne sa...

Jag hade den stora äran att ha en sån på balkongen för några år sedan! Väldigt vackra...jag skrev en dikt om den också ;)

amaira sa...

Jag vill höra dikten!! (eller läsa kanske det heter)

Anki sa...

Spindlar är otroligt intressanta... och många är verkligen vackra.