söndag 18 september 2011

Hattstugan

.
Vem bor i hatten?


Jag knackar på och kikar in försiktigt.



Aha, det är Fru Tordyvel. Förlåt att jag stör mitt i maten, jag ska sätta tillbaka hatten igen.





En bit därifrån ser jag Herr Tordyvel på promenad, i väntan på skymningen. För tordyveln flyger i skymningen, det vet jag, det finns en hel bok om den saken.



Nåväl, vem som är herre eller fru har jag föga begrepp om. Jag kanske titulerar dem fel. Säkert är i alla fall, att denna skogstordyvel är vanlig i svampskogen denna årstid. Jag kan träffa på 10 - 20 stycken under en skogspromenad.


Jag har alltid tyckt mycket om dessa stora vackra "skarabéer". Skogstordyveln är vanlig fortfarande, den gillar ju även svamp. Medan dess större släkting fälttordyvel kräver gödsel för sin överlevnad. Helst av ko, men häst kan också gå bra. Men gödselhögen ska ha placerats på rätt sorts mark, som de gamla naturhagarna stod till tjänst med.


Många dyngbaggar är rödlistade idag, det är svårt att få tag i lämplig gödsel på lämplig plats, när man är en dyngbagge.

2 kommentarer:

Yvonne sa...

Jag såg en flygande tordyvel häromdagen, men den flög inte långt. Men så var det inte i skymningen heller... :)

Anki sa...

"Jag vill bo i en svamp..." - det måste ha varit en tordyvel som har skrivt den låten :)
Fina och intressanta bilder... som alltid!