måndag 3 augusti 2009

Lyckan av att ha en hage

.
Det blommar och blommar och blommar. Så mycket olika växter och blommor, det finns nåt för var och en. Att vara fjärilslarv kan vara knepigt, för ibland är det bara vissa växter som duger för larven att livnära sig på. Men här finns det mesta som sagt var. Och i hagen vimlar och myllrar det, fladdrar och flänger, surrar och brummar, det är bara ljuvligt.
Det rinner liksom över till trädgården också, där det finns lockande blommande kryddväxter bland andra. Oreganon är oerhört populär, och där trängs fjärilar, flugor, blomflugor, humlor och bin. Jag njuter!
Påfågelögat tror jag måste vara Sveriges vackraste fjäril!


Ett vackert bi och en härlig bastardsvärmare tar för sig.



Lycka är att ha en hage som är är gammal kulturmark! Artrikedomen är enorm, av "tusen" skilda slag och arter av insekter och småkryp, och fåglar också.
Individrikedomen är ännu större.
Här nedan ett potpurri (bestående av många olika bilder) på några av dem som just nu tar för sig bland rödklinten och de andra blomstren. (klicka på bilden för att få den större)

.
Nejdå, inte alls. Det här är inga bin, utan blomflugor av Eristalis-art. Honan låtsas vara oberörd medan hon lugnt äter på sin blomma. Men jag är säker på att hon har ett gott öga till den stilige mannen som uppvaktar henne genom att stå stilla i luften - hovra - ovanför henne, var hon än sätter sig.

Samma art, här lite friare, utan friare.



Jordhumla.



Kö till maten. En blomfluga, Syrphus-art, på inflygande. Bi redan på plats.


Kö till maten 2. Ett bi vill gärna ha blomman.



Tistelfjärilen är så vacker i närbild.





Detta är en dam av silverstreckad pärlemorfjäril.




2 kommentarer:

zanza67 sa...

Jag får hålla med. Påfågelögat flyger snabbt, distinkt, graciöst och ger en extra vacker dimension till naturen.
Potpurrit var riktigt läckert - hur har du gjort det? :)

amaira sa...

Hejsan Zanza :-)
Jag använder Corel-Photopaint, och här har jag börjat med en bild, och klippt och klistrat in de andra.
Då klipper jag ut enbart fjärilen ur de andra fotona, klistrar in det på bild nr 1, avpassar storleken så det stämmer, och "suddar" bort de fyrkantiga kanterna sådär lite blörigt.