fredag 1 maj 2009

Ögonblicket, och Carpe Diem

.

.

"Fånga ögonblicket", tankarna fortsätter rasa in. Hur fångar man ett ögonblick som aldrig står stilla?
.
Fångar man Ögonblicket när man svävar ut i de inre vidderna? Eller missar man ögonblicken då? Och vad är det man får i stället då??

När tankar och fantasier rider på vindarna i skyn? När bilder som inte finns i sinnesvärlden avlöser varandra och spelar upp fillmer och animationer i egen skapade världar där bara jag själv kan ta plats? Som bara "jaget" kan befinna sig i? Varje männniskas eget "jag". Det som egentligen är "jag"...
.
Eller fångar jag ögonblicket när jag låter det gigantiska komprimeras som dimma och fångas in som en ande fångad i flaska? Så att jag istället blir medveten om "här och nu"? Gör mig själv medveten. Lyssnar på mina sinnen. Var är jag? Hur ser det ut? Hur känns det? Hur doftar det?
.
Just nu när jag skriver detta, ligger jag i min säng med block och penna. Klockan är 05:40 och det är den första maj 2009. Det är varmt och gott under täcket, som har ett vit och blårandigt påslakan i olika härliga nyanser. Sovrummet är ganska litet, men ljust och gemytligt, ljust gula tapeter, gulrandiga gardiner plus vita spetsgardiner. Utanför fönstret är himlen blek men utan moln och skvallrar om en blivande solig dag.
.
Så här kan jag fortsätta med vad jag ser och var jag befinner mig. Bli medveten om, medvetandegöra, titta, notera.
Tavlor, spegel, TV, böcker, matta, blommor, en tröja på golvet, en nybörjarkurs i finska (CD), prydnadssaker, listan kan göras lång medan jag fortsätter, och redan har tio minuter av ögonblicket gått. Och jag som inte ens har kommit till öronen än!
.
Men örats stund går fort, tystnaden är är ljuvligt still, bara mössen i rummet intill rumsterar om i sina hem. När jag noterar vad mina öron fångar, blir det snarare vad jag inte hör. Inte ett endaste flygplan. Inte ett tick hörs från klockan. Varken grannens tupp eller deras hundar har satt igång än.
.
Näsan, vad säger näsan om dofter? Ingenting. Det är skönt att vila näsan, lugnt liksom. Parfymer till exempel, kan överfalla mig med sin styrka.
Istället älskar jag naturens alla subtila dofter! Och ... Men hallå! Nu svävar jag ut, tillbaka till Ögonblicket, till här och nu.


Nästa sinne, vad känner jag? Värme? Kyla? Tryck mot kroppen? Min egen tyngd mot madrassen, täckets tyngd mot mig, hur känns pennan i min hand? Hur känns det inuti min kropp? Fötter? Tår? Känns det något?
.
Ja, lite "stickningar" under fotsluorna, det har jag ofta noterar jag, men det stör mig inte.
.
.
Ja, såhär kan jag hålla på hela dagen och "carpa" den. Fånga den. Carpe Diem. Låta ögonblicket flyta i evighet. Medan jag noterar den med medvetandet. Medveten närvaro. Mindfulness.
.
.
Det skadar inte att landa i verkligheten ibland, och studera den en smula, och inte bara ha anden lös från flaskan, och rida på vindarna högt ovanför lufthavet. Eller försvinna ner i Den Lilla Världens stora mirakel. Eller befinna sig på någon annan av alla dessa möjliga platser som De Inre Världarna erbjuder.
.
.
Tänk vad livet är rikt egentligen! Och så många Carpe Diem det finns, så många olika Ögonblick det finns att vara i!
.
Jag har så VANSINNIGT mycket att vara tacksam för. Det är något som följer mig in i ögonblicken, även när de inte är fullt medvetna.
.

Inga kommentarer: