lördag 10 juli 2010

Bland älvor och troll...

.
... i alla fall bland glittrande älvavingar, trollsländor, och andra luftens akrobater.


.
Luftens akrobater på jakt.
.
I lufthavets undre skikt manövrerar trollsländorna. Mest brun mosaiktrollslända i min hage, men också andra, inklusive ängstrollsländor.
.
I lufthavets övre skikt manövrerar tornseglarna. Med dörren öppen - och mina ögon öppna för grannens smygande katt (som vill äta upp mina små husdjur på övre våningen) - manövrerade sig en tornseglare alldeles fel. Den bredde sina vida smala vingar över blomkrukorna i fönstret och undrade vad som blivit fel. Sååå vacker, jag tog den försiktigt och bar ut och kastade upp i luften - och uppåt det bar igen!
.



.

Glänsande älvavinge som reflekterar varje solstråle i sitt glittrande vingmembran. Kroppen är av renaste guld.
.

.
En ängstrollslända vilar en stund i solen i hagen bland blommande johannesörten.
.


.
En annan ängstrollslända slog sig oblygt ner på skaftet av min gamla kratta invid verandan.
.





.
Jag tittar i min bok "Sveriges Trollsländor", hur svårt ska det vara!?
.
Ängstrollsändor bör det vara. Men alltid är det någon liten detalj som inte stämmer så fort jag funnit något som kan stämma. Så ... de fortsätter ännu ett tag att vara "namnlösa" ...

3 kommentarer:

Yvonne sa...

Trollsländor är intressanta! Ibland verkar de sitta och sova så man kan komma riiiiktigt nära ;) Visst är de vackra...

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Ja, tack själv för Din kommentar, det tog ett tag innan jag visste vem Du var,så klicka jag på namnet och vips så kom jag till Din sida. Och då passade jag på att titta på mössen, hallegudanamejdå.så söta.Min dotter hade Egyptiska Takråttor, hon passade åt några vänner som skulle på semester, de kom aldrig och hämtade tillbaks dem.Och en av de tre honorna fick en kull, jag vet inte hur många de var, ska ge henne bloggadr.till tammusar,så hon får njuta lite och minnas.Vi ses fler gånger, garanterat. Kram Mi

Mian sa...

Hona av större sjötrollslända.