lördag 17 juli 2010

Besök

.
Idag har jag haft fint besök i trädgården. Först ut var denna tjusiga dam. Hon ser ganska fånig ut på fotot, som en riktig tönt, haha. Fotografens fel. Hon är faktiskt en skönhet!

(glöm inte att bilderna ses i stort format om man klickar på dem!)



En långhorning, som de här skalbaggarna heter som har de här långa antennerna.


Myskbocken, liksom så många andra vackra skalbaggar, behöver gamla (ibland till och med döda) träd, något som är bristvara i vår numera välstädade natur. Myskbockens larver lever i gamla sälgar och videarter. Träden ska helst vara "skadade" dessutom. När gamla och döda träd försvinner bort ur landskapet, försvinner också dessa skönheter.

Sedan fann jag något extra roligt bland oreganon inne i trädgården, där den smorde kråset. Det är första gången jag ser denna fjäril här - HURRA, en ny fjärilsart. Rödlistad dessutom.


Mindre tåtelsmygare och ängssmygare har jag gott om här. Men denna, en silversmygare, har jag aldrig sett förut! Glädjefullt!!


Mindre glädjefullt är förstås att den hör till de fjärilar (vilket är merparten) som minskar i landet.


Den vitfläckiga guldvingen flyger också i trädgården och kalasar på oreganons nektar.


Det här är en hona, hon är inte så lysande röd som hanen.


Det finns så mycket fjärilar nu. Både många arter och många exemplar. Jag kan inte räkna dem alla, det bara "fladdrar". Sedan, när de sätter sig ner, så blir de "osynliga", hur ska man kunna räkna då?
En ganska nykläckt vinbärsfuks visar upp sina lysande vingar.


Sitter i körsbärsträdet och kikar ner på mig.


Där sitter förresten en fluga också, och även den kollar vad jag gör.


Nere på backen blommar åkervindan. Detta "ogräs" som hör till de vackraste blommor jag vet. Det tycker nog blomflugorna också, i alla fall finner jag dem ofta där.

1 kommentar:

Yvonne sa...

Långhorningar är så trevliga! Och fjärilarna också. Jag gillar verkligen dina bilder här! :)