måndag 28 juni 2010

Väckt av vacker vän i sängen

.
BZZZZZ sa det. I en lågfrekvent men hög ton. Mycket lågfrekvent, och mycket ljudlig. Sen blev det tvärt tyst. Var det dröm eller verklighet? Allt var stilla och tyst när jag kikade på klockan bredvid sängen, tjugo i fem. Tyst.

Guldbagge, gissade jag, och verklighet. Fast lite för ljudlig, lite för lågfrekvent, för guldbagge. Ingen syns vid fönstret. Dessutom, hade färden tagit slut där, skulle det sagt "Duns - tyst". Nu hade det bara blivit tyst.

Vände mig på andra sidan för att sova vidare. Mysteriet fick lösas lite senare.
Nästan ZZZZ zzzz ZZZ zzzzz, då kom det igen: BZZZZZZZ, tyst. Men landningen i gardinen såg jag denna gång. Och den kom från min säng.

En sådan tjusig herre får gärna besöka min säng ...
Stor, riktigt stor, mörkt glänsande i kastanjebrunt. Ett stort horn i pannan. (Tur det bara var ett, jag vet någon som har två... ibland kallad Flugornas Herre, men jag är ändå inte så förtjust i honom.)

Han fick ett uppehälle i en mus-transportbur (lagom storlek ;-) som jag raskt inredde med lite gräs. I väntan på bättre fotoljus.



Några bra foton blev det inte, och jag bråkade inte med honom. Han ville bort, och hade raska kliv. Varken jag eller kameran hann med honom.




Så han fick som han ville: Ner på marken och snabbt "gräva ner sig" under vegetationen för skydd. Där håller han sig nog till skymningen då det är dags att ta en ny flugtur i jakt på vackra damer. Hoppas han får bättre napp - haha - kommande natt :-D

1 kommentar:

zanza67 sa...

Hehe jasså han spanade:) Riktigt vacker - har aldrig sett. Härligt att bo så nära allting!