tisdag 15 juni 2010

Kejsarkronans hemliga liv...

.
Jag älskar kerjsarkronorna! Inte bara för att de är så vackra, utan också för att de har "ett hemligt liv" som så många inte känner till.


Tyvärr äter vinbergssnäckorna envist upp stjälken på min stackars ensamma kerjsarkrona varje år. Så den blir bara mindre och mindre, och aldrig får jag se blommorna. Jag ska göra en räddningsaktion nån dag, och plantera om den, och sätta nät omkring, det tar inte de stora snäckorna sig igenom. Under tiden får jag fotografera grannens blommor.



Kejsarkronan håller ju blicken riktad ner mot backen, så det är bara småkrypen som får se dess vackra inre. och vi människor som kryper runt på alla fyra förstås, och nyfiket kikar in överallt.


Varje kronblad har på insidan en pärlemorfärgad "fläck", som en vätskedroppe är fästad vid. Effekten är helt underbar!!
Och jag ska inte bara rädda min stackars evigt uppätna planta, utan även skaffa kompisar till den. En sådan vacker måste man ju bara ha, och krypa på alla fyra för.

Inga kommentarer: