fredag 21 maj 2010

Så många vackra vänner!!

.
En vanlig art, men inte desto mindre vacker med sin glänsande gröna färg och kolsvarta ben, och så de här svarta borsten på kroppen. Grön parasitfluga heter den. Den är väl åtminstone en cm lång, men man måste titta väldigt noga för att se borsten med blotta ögat. Kameran fångar perfekt hur den ser ut.


Parasitfluga heter den för att larverna är parasiter på ... ja, vad var det, fjärilslarver tror jag. Den vuxna flugan är ingen parasit.





Hejdå!


Hästarna gå på gräsmattorna och i trädgården. Men jag har inte bara hästar utan även oxar i trädgården nu. Blåoxe heter denna skalbagge.




Smalkilblomma heter denna som gästar mig om dagarna. Inte alltför vanlig fluga, men på min gräsmatta under den stora kastanjen flyger i alla fall tre.


Det finns så många vackra vänner i min trädgård nu. Det är lika spännande varje gång jag går ut.

Inga kommentarer: