fredag 21 maj 2010

Hemma hos-besök

.
Så går vi på besök. Bostadshuset är en ombygggd gammal lada. Charmfaktorn är mycket hög.




Trädgården är lika trevlig den.


Nedanför altanen kastar sig spirean ned mot slänten av gulplister.




I gulplistern hämtar svartpälsbiet mat. Det var oerhört roligt att få upptäcka den! Inte för att jag visste vad det var, men efter lite efterforskningar och hjälp har till slut Björn Cederberg identifierat den som svartpälsbi, Anthophora retusa.


Svartpälsbiet är rödlistad och föremål för åtgärdsprogram.
http://www.artdata.slu.se/FaunaochFlora/pdf/faunaochflora_2_2007_palsbin.pdf


Och så några fler spirea- och gulplisterbilder.









Vintergrönan blommar än.


Också en röd form, läcker!


Bland de andra insekterna som syntes, fanns denna vedblomfluga. Finns några arter av denna att välja bland, jag gissar på ängsvedblomfluga.


Lurandes inne bland blommorna fanns en hel del spindlar, bland annat denna krabbspindel om heter Xysticus ulmi, en av de krabbspindlar som är lätta att identifiera. Svenskt namn vet jag däremot inte.


Den vanliga bärfisen däremot har ett svenskt namn, vanlig bärfis. Känns igen på de randiga antennerna.


Och så en liten fluga på skelörten. Ska leta reda på namnet en annan dag. Denna är lätt att identifiera har jag för mig.


I närbild ser han ut såhär.


Sedan kröp det fram en jordhumledrottning från under barrträdet i slänten.


Hon kunde inte lyfta, vet inte om det var något fel på ena vingen, eller om hon bara var "för tung". Så istället för att flyga, promenerade hon iväg "över stock och sten"...


(ett par närbilder för hon har så vacker päls)




... över stock och över sten, och så var hon framme vid matkällan! Vem behöver kunna flyga?

Ja, det var en liten liten bråkdel blott, det här är ett hem och en gård som skulle kräva en hel blogg för att ges rättvisa :-D

1 kommentar:

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Oj, vad Du kan att komma så nära och få se hur de verkligen ser ut,underbart. Humlan och blomflugan även biet så nyttiga små insekter som samtidigt är så vackra.Det finns ju "äckliga" insekter.De undviker jag i alla fall, om jag inte råkar se en raritet, då kanske jag stannar upp ett litet tag.Ett som är säkert, jag måste köpa mig en kamera.Mobilkameran duger inte längre, det ska gå att zooma med den,men hur.Men jag får njuta av Din och alla de andras underbara fotobloggar.Så tack för titten idag. Kram Mi