söndag 24 januari 2010

Mina löss...

.
Det är ont om insekter den här årstiden. Dessutom är min kamera inte vän av mörker. Så kameran vilar, och jag kikar mest på de större flygfäna vid min fågelmatning.

Men några småkryp har jag ändå. Lössen på en av mina pelargoner. Jag "klämmer", och dom förökar sig, så det verkar finnas ett stablit gäng kvar. Att jag klappar dom verkar inte hindra populationen från att överleva. Och jag är inte så mordisk av mig. (Än ... när våren kommer och det är "dags", då blir jag nog lite hårdhäntare.)



Dom är ju ganska söta i alla fall.








För någon dag sedan fanns här också en guldögonslända, som vaknat upp ur sin vintersömn. Men nu är den borta igen. Antingen har den fallit i dvala igen i något hörn, eller så kalasar den som bäst på mina smålusar, man vet aldrig.
Hur som helst, helt insektsfritt har jag inte, tack och lov. Fast jag saknar alla dessa småkryp som nu sover och vilar, eller väntar som ägg eller larv, på bättre tider.



Inga kommentarer: