söndag 24 januari 2010

Fåglarna

.
Jag har fågelskådarvänner. Och fåglar förstås. Och så bor jag ju på en gammal kulturgård, med marker som gynnar mångfald, inte bara i fråga om småkryp.

Jag följer ibland med min fågelskådarvän ut och kikar på fåglar. Det är kul och jag lär mig mycket, men jag räknar inte. Jag rapporterar inte till Svalan som skådarna gör, jag är inte alls någon tvättäkta fågelskådare.




Men matar fåglarna varje vinter, det gör jag. Och gästerna är många.


Så tänkte jag, att jag ska räkna fågelarterna jag har på tomten, när det nya året kommer.
Det bara rasslade till. Tjugosju arter har jag, enbart på vår tomt, hittills i år. Det är ganska mycket det. Himla roligt.
.
Tyvärr funkar inte min kamera att fota fåglar med. Och det är dessutom för mörkt för den, även dagtid. Så jag har inga bilder.
.
Vid fågelmatningen utanför mitt datarumsfönster, huserar dagligen (sedan långt in i december) ett gäng steglitser, ett gäng bergfinkar, ett gäng gulfinkar, ett gäng gråsiskor. De är mellan 10 och 20 stycken i "gängen", så det är flockar jag har. De är såååååå vackra!! Bergfinkarna! Steglitserna är mina älsklingar - de finns här sommartid också. Gråsiskorna där de äldre hanarna är fullt utfärgade i rostrött på panna och bröst.
.
Sedan är det ju "de vanliga" förstås. Talgoxarna och dom dära fågelbordsfåglarna. Några större hackspettar häslar ofta på, domherrarna ibland, söta nötskrikorna nere från skogen. Duvhöken flög över härom dagen, sparvhöken har jag inte sett än, men det finns det vet jag ju.
.
Ett gäng på ca 15 mindre korsnäbb bland grankottarna uppe i grantopparna i skogen. Sidensvansarna svassar förbi i drygt ett hundratal, ibland är de uppdelade i mindre flockar.
Björktrastar, rödvingetrastar, och en och annan dubbeltrast kalasar på mistelbär som det finns mängder av, rönnbär, äpplen. Rönnbären har tagit slut nu, fast det var så mycket, på så många träd.



Eftersom jag inte har några foton på fåglarna, blir det en liten kavalkad från häromdagen, den 12 januari för att vara exakt. Vintern har ju varit - och är fortfarande - heeelt underbar!!!







2 kommentarer:

Mimmi sa...

Vilka härliga vinterbilder :)

Häftig flygbild på skatan :)

amaira sa...

Ja, jag älskar den här vintern!! Tack för dina kommentarer Mimmi :-D