söndag 20 december 2009

Några vinterbilder - på mitt vis

.
En vinterbild.


Gullvivan står kvar sen i våras. Fast det har förstås hänt lite under tiden. Den har blommat, pollinerats, blommat klart, satt frön, mognat sina frön, och tappat ut dem ur sina urnor till frökapslar, och så står de kvar i snön som vackra vinterståndare intill asparnas stammar.


Det här fotades för några dagar sedan, när det blåste så mycket. Ett gammalt asplöv är här på drift.


Och aspstammarna står gröna...


... så gröna...


Asp är mitt älsklingsträd. Av många olika orsaker hör de till älsklingsträden. Dess gröna färger på stammarna är en orsak (av tusen). Det vackra gamla skillingtrycket är en annan orsak (en av tusen). Sjunger::
Kling, klang, klockan slår
ut och plocka mossa
Dagen lång, och magen svång
och lite mat i påsen.
.
Aspen bad mig darra, darra
linden bad mig vila
Björken lova mig en kvast
när kvällen skulle bliva.
.
Stjärna, skällko min
vilse ut i fjällen
Om jag ej kan finna dej
så får jag ris till kvällen
.
Aspen bad mig leta, leta
linden bad mig vila
Björken lova mig en kvast
när kvällen skulle bliva
.
Och ute vräker det ner snö i stora flingor just nu, och gör världen så vacker.

1 kommentar:

Yvonne sa...

Har en annan visa om aspen: "Aspelöv och lindelöv och skogen full av nötter..." börjar den, men sen kommer jag inte ihåg mer. Asp är också bäverns favoritträd!!