söndag 20 december 2009

I gryningstimmen...

.
... vilket den här årstiden är mitt på blanka förmiddagen ...


... kommer rådjuren och hjälper till att sopa bort snön från fågelbordet. Jag tackar, jag tackar.

Det här fågelbordet är lätt att göra rent. En gallerbur - eller är det en korg från någon gammal frysbox? - släpper in småfåglarna och håller skatorna utanför. Skatorna får i alla fall, bara inte av mina dyraste solrosfrön.

Rådjuren bryr sig inte om petitesser. Puffa undan gallret så får man bort snön överallt. Jag tackar jag! :-D

Fast ... nu måste jag nog gå ut i alla fall... Ett gäng gulsparvar väntar på sin morgonhavre. En vacker bergfink (en enda? varför det?), grönfinkar, talgoxar, blåmesar, och ett par nötväckor väntar också på frukost. Skatorna håller vaksamt vakt en bit ifrån. Och över allihopa vakar en finsk kråka.

Varför finsk? Jo, våra egna kråkor flyttar söderut om vintern, ända ner till Skåne fick jag höra från en ornitologvän. Och hit kommer kråkorna från Finland och övervintrar.

Inga kommentarer: