söndag 20 december 2009

Mitt på blanka da´n...

.
... är det livlig aktivitet vid fågelbordet.
Min kamera borde egentligen få gå i ide de mörkaste månaderna, den klarar inte de dunkla dagarnas mörker, även fast jag tycker det är ljust värre, mitt på blanka dan som det är, och med all den vita snön som lyser upp. Man blir ju nästan bländad... ;-)


Fåglarna är nervösa, flyger upp vid minsta ... ja, vaddå? Jag märker ingenting. Men den hungriga sparvhöken med familj, har säkerligen gjort sina räder bland flockarna av mumsiga fjädersmyckade stekar. VEm skulle inte bli nervös av att betraktas som läckerbit, på det viset...


Ett gäng steglitsor förärar mig besök idag. Sex stycken verkar de vara, dessa exotiskt vackra fåglar. Några bergfinkar lyser också upp med vackra färger. Grönfinkarna finns i stor flock som vanligt. Pilfinkarna är med förstås, de bor ju under huspanelen året runt, där de också föder upp sina ungar. Gulsparvarna är också i flock.
Talgoxarna och blåmesarna och nötväckefamiljen och ett par entitor hör till fågelbordens eviga inventarier.
Koltrasten kom på besök och kollade läget, men är annars nöjd med äppelträdens dignande frukter, liksom de svirrande vackra sidensvansarna är. Rönnbären och alla mistelbär uppskattas också.

Himlen är jämngrå och flingor dalar genom luften, fortfarande. Det är mycket snö nu, och flera minusgrader. Vinter, tänka sig!

Inga kommentarer: