lördag 7 mars 2009

Äventyr på isen II

En liten hoppande svart prick gav mig huvudbry. Storlek ungefär en millimeter. Om jag kom för nära den så hoppade den. Provade att ta upp den, och den försvann med ett skutt ut i intet och var borta. En jordloppa?

Skam den som ger sig, fann en ny liten prick som vid närmare granskning såg ut att vara en likadan, och med lite tålamod fick jag den i min kameralins. Då började problemen. Vad är detta??

Sicken åsna, va! Hahah!
Ingen jordloppa, den har inga förtjockade bakben, inga "hopp-ben" alls! Och antennerna är ingen jordloppas. Har aldrig sett såna antenner, utom hos flugorna, men det här var ju inte någon fluga. Kunde inte ens gissa släkte!

Då måste ju Michael Chinerys bok Insekter i Europa vara till nytta! Det borde gå att nyckla sig fram till släkte i alla fall.

Med en blandning av nyckling och bläddring fann jag den till slut. Det var en sporr-strit! Exakt art törs jag inte gissa på, men det kan vara en Javesella sp. har jag kommit fram till efter en del bildsökande på nätet.

Inga kommentarer: