lördag 17 maj 2008

Snigelväder




Kallt och grått, småregn i luften, blött på backen. Inte för kallt för sniglarna dock. Eller snäckorna. Jag kallar dem ofta allihopa bara för "sniglar".
Säger man sniglar, så tänker folk mördarsniglar. Här finns inga såna. Åkersniglar finns det, små tråkiga fula saker. Men många sniglar är vackra, för att inte tala om de förtjusande snäckorna!
De två översta bilderna visar en fläckig lundsnäcka.


En del sniglar och snäckor är fascinerande konstverk. Eller vad sägs om den här sniglens struktur.


Och det fläckiga möstret i svart och vitt (ljust i alla fall).
Kropp som en tvättbräda och framdelen ser ut som ett stort fingeravtryck.


Pantersnigel är det passande namnet. Kan sällsynt förirra sig in i trädgården, men gör ingen skada där.

En ganska stor och uppseendeväckande snigel.


Så övergår jag till snäckorna. Först ut är en dansande linssnäcka.



Känns lätt igen på skalet som är format som en lins.




Vinbergssnäckor finns det otroligt gott om här, fler än jag önskar, de måste finnas i ... miljontal? Tusental tror jag är för lite. Tiotusental kanske. Här är en bebis och en vuxen. En tillfällighet att de är tillsammans.



Trädgårdssnäckorna är mina klara favoriter, jag bara älskar dem! Skönare snäckor får man leta länge efter. Brunvitrandiga eller gula.



Här en handfull trädgårdssnäckor. Till vänster en liten bärnsstenssnäcka.


Vackra är också parksnäckorna, som ibland kan vara svåra att skilja från trädgårdssnäckorna. De är också mycket variabla i färgerna och kan liksom trädgårdssnäckan vara allt från randiga till enfärgade i lite olika färger.

Parksnäckorna är en liten smula större och kan ibland också vara "slemmigare". Skillnad mellan de två areterna ser man snabbast på läppens färg.

I stort sett är dessa jag visat, våra största snäckor. Sedan finns ett stort antal centimeterstora (och mindre ändå) snäckarter som är lite svårare att artbestämma.

Inga kommentarer: