söndag 27 november 2011

Julkaktus

.
Julkaktus. Novemberkaktus. Påskkaktus. Kärt barn har många namn - och många tidpunkter för blomning. Min är en novemberkaktus, eftersom den har blommat som finast nu i november.


Jag satt och tittade på blommorna, och på pistillens och ståndarnas märkliga placering. Vem kan pollinera en sådan blomma? Kollibri?

En google-sökning gav svaret, jodå, den pollineras av kollibri som kan stå stilla i luften och suga nektar ur den bägarformade blomman. Kan inte jag också pollinera en novemberkaktus?




Joo, det kan man också finna via google, att det går utmärkt. Och någon skrev dessutom, att frukterna som blir är nästan lika vackra som blommorna!


Så nu har jag provat. Fast den är på väg att blomma äver, så vi får se hur det gick. Men nästa gång den blommar, då minsan!


3 kommentarer:

Yvonne sa...

Hihi, jag ser dig hovra framför blomman och prata lugnande till den: "Jag äääär en kolibri..." Lycka till med pollineringen!

Jag har en liten kaktus som jag fick som skott i våras, den blommade med en blomma i somras...få se när den vill nästa gång :)

Mian sa...

Jag väntar med spänning på en rapport om eventuell fruktutveckling.

amaira sa...

Hihi, jag är en kollibri!

Tyvärr måste jag träna på kollibriandet. Misstänker att julkaktusen inte är självfertil, så jag måste kollibria från blommor på en planta till en annan.

Så, jag behöver nog köpa in ett par julkaktusar till jul :-)