torsdag 12 augusti 2010

Livat i svampskogen

.
Nu är det livat i svampskogen!!


Denna lilla charmiga svamp heter stubbläcksvamp.


Sedan finns det större svampar också. Stolt fjällskivling - mums - finns det gott om.


Karl Johan likaså.

En del strävsoppar dyker också upp.


Men knatarellerna lyser med sin frånvaro. Det ser nu ju, eller hur. Men det finns faktiskt inte alls många än. De lär finnas på sina ställen, men de finns inte på mina ställen.


Så då äter jag ett och annat surt lingon istället.

Och mindre sura blåbär.

Bland blåbärsriset stöter jag ibland på både vackra och märkliga larver av olika tofsspinnare. Detta är larven av aprikostofsspinnare.


Blåbären är stora, saftiga och mumsigt goda.




3 kommentarer:

Yvonne sa...

Iiiih! Den där sista bilden med blåbärsögat var riktigt läskig ;) Och va svampar det finns! Och hösten har ju inte ens börjat..Ha det gott!!

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Jag skriver till Dig som till Hasse Broms,jag behöver inte gå till skogen kan sitta här och få det serverat framför mig.Jag kom ju aldrig till havsbandet i sommar inte ens en lite sjö, men det serverades av H.B. och Din skogspromenad.Första bilden där ser jag både en snigel och en spindel på svampen.
Jag hinner, än är det inte vinter,hösten är en ljuvlig årstid, får jag bara någon med mig ut så...

amaira sa...

Hej Vitsippa! Just nu så är skogen full av mygg, så misströsta inte. Och visst är hösten en ljuvlig årstid, den har vi fortfarande framför oss.