tisdag 7 juli 2009

Låt mig presentera

.
.
Låt mig presentera den så vackra lilla guldstekeln!


Lätt att förbise, för den är inte så stor.



Dock en helt underbar bekantskap att göra, på lite närmare håll.


Här är en annan art guldstekel. Jag kan inte namnen på dem, men det finns flera olika. Den här ovan är ca 7 mm lång, och slank som alla guldsteklar. Hela bakkroppen är scharlakansröd.
Den här under har blått även på bakkroppen. Den är dessutom lite större, närmare 10 mm.

Jag rekommenderar att klicka på bilderna och se dem i stort läge.


De sprang alla runt på gammalt trä vid stallet. Letandes efter solitära bins bon, där de smuglar in ett litet ägg. Ibland satt de och putsade sig, och då fick jag lite bättre bilder när de var stilla.

Visar de två arterna lite huller om buller här.


Ännu en, denna mycket mindre, knappt 5 mm, och helt grön, eller blå-grön.



2 kommentarer:

zanza67 sa...

Vilken beauty! Är bilden helt oredigerad?

amaira sa...

I stort sett helt oredigerad, ja. Bilderna är bara klippta, eventuellt har jag ljusat upp någon väldigt lite.