fredag 18 april 2008

...mera guld...

Grönt hör till mina favoritfärger, så det är klart att jag hänförs av insektsvärldens gröna guld. Ibland tappar jag nästan andan: att en färg (och en insekt förstås) kan vara sååå vacker!

De som jag visar här, är alla vanliga i min trädgård - det är inga sällsynta eller ovanliga insekter. Allt de önskar är lite mat och frisk miljö (som vi alla önskar för vår hälsas skull). Gifter i trädgården dödar det gröna guldet liksom det dödar "skadegörarna". Till och med konstgödsel är av ondo för insektslivet.
Den som inte gillar insekter, och inte bryr sig om insektsvärldens guldkorn, kanske ändå uppskattar fjärilar i sin trädgård?

Här kommer alltså några fler bilder på "trädgårdens guldkorn". Guldbaggen först.


En närbild på "guldflugan".


Guldsländan visar upp sig:

Trollsändorna är fantastiska flygare, och det ser också lite kul ut när de liksom är iförda full pilotmundering. Visst ser det så ut?

Den tjusiga lilla guldstekeln:


Och så en närbild på den lilla plisterbaggens färgskimrande rygg:

Inga kommentarer: